Integrale benadering vanuit harde data

Jitze Reeder

Lagerweij is het HR-adviesbureau voor maximaal mens effect op de doelen van een organisatie. Ontwikkelprogramma’s voor individuen, teams en organisaties starten zij altijd met het zorgvuldig meten van de kracht van het menselijk kapitaal. “Dan weten we precies wat we aan assessments, coaching en training moeten inzetten. Een integrale benadering, gebaseerd op harde data. Daarom werken we met NOA”, zegt Jitze Reeder, commercieel directeur bij Lagerweij.

De mens is altijd het uitgangspunt bij Lagerweij. “De HR-wereld is aan verandering onderhevig, maar ondanks alle digitalisering en automatisering is de mens de constante factor. Wij zien de mens als de kern van succesvolle organisaties. Want hoe uitdagend een organisatiedoel ook is, uiteindelijk maakt een menselijke eigenschap het verschil. Dat noemen wij Het Mens Effect.”

Lagerweij helpt organisaties op drie niveaus; individueel-, team- en organisatieniveau, omdat het succes van een organisatie voortvloeit uit individueel- en teamsucces. Reeder: “Dat succes is stuurbaar. Wanneer je als organisatie een veranderproces ingaat is het niet zinvol om daar een bijzonder behoudende manager de leiding te geven. Evenmin is het zinvol om een team samen te stellen met mensen met zeer verschillende mentale modellen. Wetenschappelijke studies tonen aan dat de mate van chemie of teamsucces voorspelbaar is. Daar moet je gebruik van maken in de vorm van assessments en tests.” 

Het voornemen van Lagerweij is om in haar denken over HR-vraagstukken voor te lopen op haar klanten. Om dat te bereiken en in stand te houden heeft Lagerweij sinds kort een wetenschappelijke adviesraad. “Wij vinden het belangrijk om ontwikkelingen op HR-gebied en vanuit de positieve psychologie zo snel en goed mogelijk te gebruiken.”

Voor Lagerweij is het grote pluspunt van NOA dat alle tests een wetenschappelijke basis hebben en NOA dankzij de academische achtergrond altijd op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en inzichten en die verwerkt in haar meetinstrumenten. “Die wetenschappelijke basis zien wij als grote meerwaarde. Dan kun je echt zeggen –meten is weten – en onderbouwde uitspraken doen op basis van tests. Er wordt veel gecoached en ontwikkeld, maar heel precies weten wat je wilt versterken, dat zorgt voor een aanpak met effect. Daarom gebruiken we harde data voor de zachte kant.”