Almere kiest voor unieke aanpak uitkerings-gerechtigden

De gemeente Almere begint deze maand met een pilot waarbij de PPS-V wordt ingezet om een groep reguliere klanten die een bijstandsuitkering ontvangen richting werk of opleiding te begeleiden. Trisha Bosker coördinator Werk & Inkomen gemeente Almere: “De PPS-V kan ons in veel gevallen een beter beeld geven van de klant.”

Almere heeft 5589 uitkeringsdossiers (stand 20 maart 2019) en van deze groep heeft een deel moeite met de Nederlandse taal. Daardoor is het moeilijk om een goede diagnose te stellen. Daarnaast zijn er ongeveer 650 statushouders. Alle nieuwe statushouders doen de PPS-V test, in Nederlands, Engels, Arabisch, Farsi of Tigrinya. Trisha Bosker: “Daar hebben we goede ervaringen mee. De test geeft een goed beeld van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de klant. Dus waarom zetten we niet dezelfde tools in voor de reguliere klanten met een bijstandsuitkering die problemen hebben met de taal? Ik wil benadrukken dat we niet vinden dat mensen geen Nederlands hoeven te leren! Maar als je deze groep uitkeringsonafhankelijk wil maken, moet je weten wat de specifieke problemen zijn. Wat heeft iemand nodig? Daarom hebben we er voor gekozen om onderdelen van de PPS-V in andere talen in te zetten. Op basis van de uitgebreide diagnose kan men verder met bijvoorbeeld een cursus Nederlands en een sollicitatie training.”

Sohaira El Fathi is coördinator team Werk en enthousiast over de pilot. “Het is voor alle betrokkenen een goede stap. Voor onze klanten is het een verademing dat ze in hun eigen taal de tests kunnen maken. Ik verwacht dat ze daardoor veel beter scoren, bovendien kunnen ze beter aangeven wat ze wel en niet kunnen en willen. En ook voor ons werkt het veel prettiger. Ons doel is mensen aan het werk krijgen. En dat kan alleen als je een goede diagnose kunt stellen. Als je weet wat de competenties en mogelijkheden van iemand zijn, kun je daar ook de juiste vacatures bij zoeken.”

Trisha Bosker is blij dat de PPS-V nu ook modulair kan worden ingezet. “Doordat we met losse modules uit de PPS-V werken, kunnen we meer maatwerk leveren en doelgericht helpen. De test kan op de klant worden aangepast”.

De reden waarom Almere nu voor deze aanpak kiest is simpel: Ze willen zo snel mogelijk een goede diagnose van de klanten, zodat zij de juiste vervolgstappen kunnen zetten. Bosker: “Het liefste naar werk of school. Als dat nog niet direct lukt kan de juiste zorg ingezet worden. Alles met als doel om de klanten zo kort mogelijk gebruik te laten maken van de tijdelijke oplossing wat de bijstand is. Wij denken dat de PPS-V hierbij een goede tool is. Daarom deze pilot. Over een half jaar weten we meer.”