Online bedrijf in een onlinewereld

Harver biedt haar klanten een online platform voor sollicitaties en evaluaties van werknemers. Wat zijn de effecten van ons nieuwe online bestaan voor een bedrijf als Harver dat gespecialiseerd is in het aanbieden van online diensten? “Ook voor ons is het een spannende tijd”, zegt Johan Dek, Head of Products bij Harver. “Mensen werken nu zoveel mogelijk thuis. We kunnen moeilijk inschatten hoe het verder gaat, maar ik verwacht dat ook in de toekomst mensen meer thuis blijven werken. En dat heeft gevolgen voor alle organisaties, hoe en waar mensen werken en solliciteren.” 

“Zo zien we bij een aantal klanten dat het op grote schaal thuiswerken problemen en zorgen oplevert. Heeft de eigen computer van de medewerker wel het juiste besturingssysteem, welke browser wordt er gebruikt, en voldoet het systeem aan de beveiligingsnormen van de organisatie? Dit soort vragen vormen een reëel probleem voor de meeste organisaties, want hoe kun je nu de privacy waarborgen? Harver heeft een System Diagnostics test die de specificaties van computers doormeet. Tijdens de eerste lockdown hebben we deze tool gratis gegeven aan alle bedrijven die dit nodig hadden, ook als ze geen klant waren. We zitten met z’n allen in het covid-19-schuitje en wilden graag iets doen om bedrijven te helpen de crisis zo goed mogelijk door te komen. Bovendien maakt het extra duidelijk dat de online wereld onze expertise is.”

De arbeidsmarkt verandert. Voorheen was de werkloosheid laag, konden kandidaten eisen stellen en moesten bedrijven hun best doen om goede kandidaten binnen te halen. Nu is het andersom. De werkloosheid neemt toe en er wordt veel gesolliciteerd. “Dat heeft effect op onze focus. De assessments die we inzetten zijn nog steeds dezelfde maar we richten ons nu meer op matchen en efficiëntie voor grote volumes en de modules die je daar specifiek op kunt inzetten.” Een echte groeimarkt, mede door corona, zijn de callcenters. Om deze toename aan benodigd support aan te kunnen, maken bedrijven in toenemende mate gebruik van de live chat functie. “Voor het selecteren van kandidaten voor deze functie hebben wij een simulatiemodule ontwikkeld. Daarvoor hebben we klanten geïnterviewd en meegelopen met mensen die de live chat doen, om een simulatie te maken die zo dicht mogelijk bij de realiteit komt”, vertelt Dek. “De kwaliteit van het chatgesprek is belangrijk. Je hoort de klant niet, dat vraagt om andere communicatie vaardigheden. Het leesbegrip moet dus hoog zijn en de kandidaat moet helder kunnen communiceren en beschikken over een probleem oplossend vermogen. Maar ook de responstijd op een vraag, hoeveel gesprekken de kandidaat tegelijkertijd kan voeren en goed kunnen schakelen tussen gesprekken is belangrijk. Alle essentiële vaardigheden worden getest in de simulatiemodule. Ik verwacht dat simulatiemodules in toenemende mate en op alle werkvlakken gebruikt zullen worden. Zo kun je beter en sneller nieuwe medewerkers matchen.”

Omdat iedereen vanuit huis werkt en solliciteert heeft Harver een platform ontwikkeld waarbij ook de verdere stappen van het sollicitatieproces digitaal kunnen worden uitgevoerd. De vraag is of een sollicitatie in de digitale wereld, bijvoorbeeld via zoom, net zo’n ervaring is als in real life. Dek: “Dat is toch een beetje appels met peren vergelijken. Digitaal solliciteren kan door gebruik van technologie zeker ook voordelen hebben, voor werknemers en werkzoekenden.

Het is efficiënter en beide partijen zijn beter geïnformeerd. Wanneer iemand solliciteert wordt er een profiel opgebouwd in het platform. Degene die de selectie doet kan tijdens het interview het profiel bekijken en notities maken. Het systeem zorgt ook door middel van een vragenlijst voor structuur in het gesprek. En aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld. De kandidaat kan via hetzelfde systeem van te voren informatie bekijken over de baan en het bedrijf. Bovendien wordt bij de kandidaat gecontroleerd of zijn computer, microfoon en camera goed werken binnen het systeem, wat stress bij de kandidaat wegneemt. Wij verwachten dat online solliciteren ook in de toekomst steeds meer zal worden toegepast. In de VS zien we dat nu al. Een deel van de veranderingen en ontwikkelingen die nu plaatsvinden zullen blijvend zijn. We zien dat mensen gewend raken aan remote werken en Harver producten kunnen daarvoor worden ingezet. Maar ook wij zullen blijven kijken naar hoe we invulling geven aan deze nieuwe en snel veranderende markt.”