Nieuwsbrief november 2019

Afgelopen dinsdag 5 november organiseerden we een symposium voor onze onderwijsrelaties. We waren zeer blij met het grote aantal deelnemers (150)! Het programma aan presentaties en workshops was divers en inspirerend.


Overkoepelend thema was ‘De student in beeld’ en in het bijzonder hoe we interventies, onderwijs en begeleiding zo goed mogelijk op dit beeld kunnen laten aansluiten.

In de lezing van Marise Born werd duidelijk dat de razendsnelle ontwikkelingen van algoritmes en artificiële intelligentie boeiende vergezichten leveren, maar het gebrek aan transparantie – waarop is je voorspelling nu eigenlijk gebaseerd – vormt een probleem. Ook werd duidelijk dat machine learning kan leiden tot een (her)bevestiging van de bestaande situatie en daarmee verandering tegengaat. Zie ook het interview met Marise in deze nieuwsbrief.

Rutger Kappe liet ons zien dat studentenwelzijn twee kanten kent. Enerzijds ervaren studenten veel stress en prestatiedruk, maar anderzijds zijn ze tevreden en voelen ze zich gezond en competent. Zijn voorgestelde oplossingsstrategieën zijn ook op deze twee aspecten gericht: Stressbronnen aanpakken en Energiebronnen versterken. Klik hier voor de zinvolle adviezen in zijn presentatie.

Evelien van Goor sloot de middag af met een belangwekkend onderwerp: Wat kun je als onderwijsorganisatie doen om suïcide onder studenten bespreekbaar te maken? In haar indrukwekkende presentatie kregen we nieuwe inzichten en handvatten om als personen en organisaties beter met dit onderwerp om te gaan.

Het gaat te ver om ook alle workshops hier de revue te laten passeren, maar ik verwijs u graag naar alle presentaties (klik hier).

Wij kijken tevreden terug op een mooie middag en hopen dit in de toekomst regelmatiger te kunnen doen!

Remko van den Berg, directeur NOA