NOA in beeld

NOA verhuist !

Eind december verhuist NOA naar een historisch grachtenpand: Singel 262 midden in het centrum van Amsterdam.

Het pand uit de 17e eeuw was eerder van uitgeverij Querido, in de begin jaren een vernieuwende en later een toonaangevende uitgeverij van Nederlandse literatuur. Onder meer Thomas Roosenboom heeft in dit pand aan zijn boeken geschreven. NOA is trots dat een pand vol literaire historie haar nieuwe onderkomen wordt!

Nieuw adres: Singel 262, 1016 AC  Amsterdam

Manager IT

Per november is Emma Levey de Manager IT van NOA. Zij gaat zich vooral richten op de technische- en software ontwikkelingen binnen NOA.

Lustrum NOA

Komend jaar bestaat stichting NOA vijfentwintig jaar. Dit lustrum zal niet ongemerkt voorbij gaan. Gezien de huidige situatie met covid-19 zullen de activiteiten rondom dit lustrum vermoedelijk in het najaar 2021 plaatsvinden. We zullen u hier natuurlijk verder over informeren zodra we meer weten.

Gastles

Op 19 oktober heeft Corine Sonke een gastles verzorgd bij de minor Loopbaan-coaching voor young professionals van de opleiding Toegepaste Psychologie van de Hogeschool van Amsterdam.

Onderzoekresultaten

Individuele eigenschappen doorslaggevend bij leren nieuwe taal

272 miljoen internationale migranten wereldwijd, was de trieste mijlpaal begin van dit jaar. En voor al deze mensen is het leren van de lokale taal een eerste essentiele stap naar zelfredzaamheid en sociale economische bloei. Maar er bestaan grote verschillen in hoe effectief migranten de lokale taal leren. Daarom is inzicht in hoe en waarom migranten een nieuwe taal leren cruciaal. Dan Asfar en collega’s hebben onderzoek gedaan welke individuele eigenschappen samenhangen met de Nederlandse taalbeheersing van vluchtelingen. Dit onderzoek is gedaan met data van een grote steekproef van volwassen Syrische en Eritrese vluchtelingen.

In lijn met eerder onderzoek bleek ook nu dat intelligentie de beste voorspeller is voor het leren van de Nederlandse taal. Maar een opvallende nieuwe uitkomst is dat individuele kenmerken en psychologische eigenschappen van een persoon ook een rol spelen bij het leren van een nieuwe taal.

Asfar en collega’s hebben over hun onderzoek een wetenschappelijk artikel gepubliceerd in een speciale uitgave van The European Journal of Social Psychology. Een verkort artikel is verschenen in Charachter & Context, een Amerikaanse blog. Benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek? Een Nederlandse vertaling van dit artikel leest u hier.