Den Haag start pilot thuisafname Persoons Profiel Scan (PPS)

Om de Haagse burger in coronatijd zo goed mogelijk te kunnen helpen is de gemeente een pilot gestart met een online thuisafname van de PPS. “De inhoud van de scan is nog hetzelfde, het grote verschil is dat burgers de (PPS) test thuis invullen”, vertelt Maarten van Dinther, Hoofd Brede Intake bij Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten bij de gemeente Den Haag. “Op deze manier kan het gesprek met burgers die een uitkering nodig hebben ook in coronatijd zo goed mogelijk doorgaan. Dat is natuurlijk fantastisch.”

De eerste pilot is gedaan met burgers tussen de 27 – 35 jaar. Voorwaarde was dat de deelnemer Nederlands kan lezen en schrijven en een computer tot zijn/haar beschikking heeft. Bij deze aanpak is een goede telefonische begeleiding onmisbaar. Een van de medewerkers die verantwoordelijk is voor de begeleiding van de burgers vooraf aan het gesprek en voordat ze de test gaan maken is Tara Gowri: “Hoe het telefonisch contact verloopt is belangrijk en veelzeggend. Is de Nederlandse taalbeheersing voldoende? En vanuit ons wordt eventuele geruststelling en uitleg over de test gegeven. Een uitkomst van de pilot zou kunnen zijn dat het thuis maken minder stress oplevert. Bovendien scheelt het reiskosten, niet onbelangrijk voor iemand die mogelijk een uitkering nodig heeft!”

De PPS test van NOA is een belangrijk onderdeel voor het gesprek met de burger, de zogenaamde brede intake. De test wordt meteen in het begin afgenomen als de burger zich meldt voor een aanvraag na de eerste aanmelding. De test wordt nu thuis online gedaan. 

Doel van de test is inzicht krijgen in de talenten van de persoon die hem maakt. Je kunt het dus niet fout doen. Bovendien is het maken van de test vrijwillig, een burger mag het weigeren. “We maken ons geen zorgen dat de test thuis wordt gemaakt. Mocht iemand de test niet zelf invullen of als iemand hierbij hulp heeft gehad, dan merken de professionals dat snel genoeg tijdens het gesprek naar aanleiding van de uitslag van de test”, zegt Van Dinther. “We werken hier op basis van vertrouwen, dat vinden we belangrijk!”

Gowri is enthousiast over de pilot. “Een groot voordeel van de pilot is dat de lijnen tussen ons en de burger heel kort zijn. Niet alleen door het regelmatige telefonische contact, maar ook omdat het verslag met de resultaten van de test, behalve naar de professional ook rechtstreeks naar de burger gaat. Voorheen kreeg de burger de resultaten (het klantrapport) pas tijdens het gesprek. Nu kunnen burger en professional het testverslag lezen voordat ze het (telefonisch) bespreken. Dit blijkt efficiënter en vindt de burger ook prettiger.”

Van Dinther: “De resultaten van de pilot zijn zo goed dat we de pilot de komende vier maanden gaan uitbreiden naar alle leeftijdsgroepen, 18 – 67 jaar. Waarbij we oplossingen willen vinden voor de vragen die we nu hebben. Bijvoorbeeld: Hoe kunnen we de online test het best uitbreiden? Heeft iedereen de beschikking over een computer en zo niet, zijn ze dan op de hoogte van de faciliteiten die bijvoorbeeld de bibliotheek of buurthuis kan bieden? Ook zijn we aan het onderzoeken of we de test in andere talen gaan aanbieden. De jongeren doen alles op hun telefoon, maar de test kan nu nog niet op een telefoon. En ongetwijfeld komen er tijdens de pilot nog meer vragen naar boven. Doel is, naast onze burgers zo goed mogelijk helpen, er een valide onderzoek van te maken waar we nog lang plezier van kunnen hebben.”