Rik Hoogland nieuwe commercieel directeur NOA

Waarom NOA? “De degelijke wetenschappelijke achtergrond van NOA en het maatwerk dat er wordt geleverd, dat spreekt me aan. Want met kwaliteit maak je het verschil. Maar je moet de wereld wel laten zien dat je die kwaliteit in huis hebt en daar valt nog een commerciële slag te maken. Dat is een mooie uitdaging en daar houd ik van.”

Na zijn studie Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de VU kwam Rik Hoogland via een sales traineeship terecht bij Hilti. Daar merkte hij dat de commercie bij hem past. “Iets wat goed is verkoopt zichzelf, maar daar moet je nog steeds wel een beetje bij helpen. Want hoe weten de mensen wat het beste product is? Als het gaat om goed gereedschap heeft Bosch de beste naam, maar toch wordt de echte kwaliteitsboor gemaakt door Hilti. Dat weet ik en ook de kenners weten het, maar de grote massa klussers weet het waarschijnlijk niet. Is dat erg? Dat hangt ervan af welke markt je wil bereiken, zijn het alleen de ingewijden of ook een grotere groep? Dat is de uitdaging die ik ook voor NOA zie.”

Een combinatie van zijn studie psychologie en commercie bracht hem bij Pearson. Een Amerikaans bedrijf dat psychologische tests en assessments ontwikkelt. Hoogland: “Een mooi bedrijf waar ik met veel plezier heb gewerkt, maar wel erg Amerikaans. De verschillen met Europa zijn behoorlijk groot, je kunt Amerikaanse assessments dus niet zomaar overzetten naar de Nederlandse of de Europese arbeidsmarkt. Die vraagt om andere tests met andere normgroepen.”

Rik Hoogland ziet bij NOA een goed oog voor detail en maatwerk en dat is een sterke troef. “Ik hoop NOA met mijn commerciële achtergrond nog succesvoller te kunnen maken. En ik ga ook graag aan de slag met het coachen van de mensen. Want als die werken in hun kracht en doen wat ze leuk vinden wordt iedereen blij en presteer je als bedrijf het best. En als ik daaraan kan bijdragen word ik ook weer blij.”

<Terug naar nieuwsbrief maart 2021