Universiteit Leiden - Online tentamens doen

De tentamens bij Bio Farmaceutische Wetenschappen (BFW) van Universiteit Leiden gingen de afgelopen maanden ‘gewoon’ door, ondanks dat de universiteit dicht was door de coronamaatregelen. Via proctoring werden de tentamens thuis afgenomen. NOA werd in maart gevraagd ze in te bouwen in NOA online. Het werd een race tegen de klok en een proces met grote uitdagingen, zowel voor NOA als BFW.

“Voor de selecties bij Universiteit Leiden doet NOA al diverse assessments, ook via proctoring. Toen in maart de vraag kwam vanuit de opleiding BFW of wij hun tentamens, zo snel mogelijk, konden inbouwen en afnemen met proctoring, wilden we dat avontuur wel aangaan. En in hele korte tijd hebben we het gerealiseerd, maar het was zeker een spannend proces”, zegt Bibi Klug, verantwoordelijk voor het inbouwproces bij NOA.

“Meer dan 1000 studenten die studievertraging oplopen door de coronamaatregelen was voor ons geen optie”, zegt Erik Danen, Opleidingsdirecteur Bio Farmaceutische Wetenschappen. “Ons doel was de tentamens voor onze studenten zo goed mogelijk door te laten gaan. Daarom hebben we gekozen voor proctoring. We werkten al samen met NOA, dus was het een logische keuze om hun te vragen dit voor ons te doen. Gelukkig lag de technische invulling bij NOA, die hebben veel voor ons gedaan en goed meegedacht. Maar ook voor onze opleiding was het een uitdaging. Vooral de tijdsdruk speelde bij iedereen een grote rol.”

Inbouwen van tentamens, van anderen, was voor NOA nieuw. Tijdens het proces waren er aandachtspunten die soms struikelblokken vormden.

Ten eerste de tentamens zelf. Eenheid in de door de opleiding aan te leveren tentamens bleek lastig door de enorme variatie in het type tentamen. Open tentamens, gesloten vragen, met drie, vier of vijf antwoorden, wel of geen rekenmachine mogen gebruiken, open boektentamens, etc. Bibi: “Elke keer als we dachten nu weten we alles, was er een nieuwe variant en moest die ook in het systeem worden ingebouwd. Met name de open vragen en grote formules waren een technische uitdaging.”

Een ander probleem is het ondervangen van de kans op fraude. Daarvoor kwamen er naast de proctoring ook tijdsloten om te voorkomen dat studenten vragen en antwoorden via WhatsApp doorgeven.

Voor studenten was het ook niet makkelijk. Iedereen moest beschikken over een computer, een camera en een goede internetverbinding. Naast de stress die dit met zich meebracht, maakten sommige studenten zich zorgen over privacybescherming. “Daar hebben wij veel begrip voor, maar NOA en ProctorExam zijn gebonden aan Europese regelgeving en hebben hier uitgebreide ervaring mee”, stelt Danen. Voor elke denkbare situatie zijn er regels gekomen, zoals wat te doen met een tentamen als het systeem van een student even vastloopt? Of als de camera even niet werkt? Of de student op het verkeerde knopje drukt aan het eind van het tentamen en het tentamen daardoor niet wordt verstuurd?

Voor de docenten was het een uitdaging om tentamens te maken die online ingebouwd en beoordeeld konden worden. De tentamens zijn constant op basis van de ervaringen aangepast. Danen: “Tentamens zijn bepalend voor studenten qua studievoortgang en voor de universiteit qua kwaliteitswaarborg. Dus wil je ze in deze vorm als valide beoordelingscriterium gebruiken, dan moeten ze ook aan alle exameneisen voldoen.”

1100 studenten hebben in drie pilots de systeemcheck gemaakt, in april. Om te testen of de proctoring goed werkte, de systemen het deden etc. Op basis daarvan zijn er aanpassingen gedaan. En nu, twee maanden later, zijn er 13 verschillende tentamens gedaan waaraan in totaal zo’n 2300 studenten deelnamen. Voor de komende periode staan er nog ruim 20 tentamens gepland. Bibi Klug: “Het systeem is nog niet perfect, en er zullen ongetwijfeld nieuwe verrassingen komen, maar ruim 90 procent van de studenten heeft zonder problemen de tentamens kunnen maken. Dat is toch een mooie gezamenlijke prestatie!”

“Ons doel was de studenten zo min mogelijk studievertraging op te laten lopen en de kwaliteit van toetsing te waarborgen. En daarin zijn we zeker geslaagd! We hebben geen idee hoe de toekomst er uit ziet en welke keuzes Universiteit Leiden gaat maken. Maar hoe het ook verder gaat, wij hebben onze online tentamenomgeving nu goed op orde, mede dankzij NOA”, zegt Erik Danen. “Het was een lastig proces, maar we zijn er goed uitgekomen. Ik zie dit als een investering voor de lange termijn.”