Interview Ramon Schwachöfer, psycholoog bij Interstap B.V.

Voor de nieuwsbrief heeft Edwin van den Akker Ramon Schwachöfer geïnterviewd. Ramon is werkzaam bij Interstap B.V.


Wat is Interstap voor organisatie?
Interstap is een re-integratiebedrijf in Apeldoorn dat zich vooral richt op reintegratie 1e en 2e spoor, outplacement en loopbaanbegeleiding. Interstap doet maatwerkprojecten voor medewerkers op
alle niveaus van ongeschoold tot universitair geschoold.


Wat zijn de diensten/producten die Interstap aanbiedt?
De diensten die we daarvoor inzetten, hangen af van wat de kandidaat nodig heeft om aan het werk te kunnen. Het kan daarbij gaan om:  
• Scholing, Begeleiding bij solliciteren, arbeidsgewenningswerkplekken,stages
• Training: presenteren, motivatie, solliciteren, sociale vaardigheden en assertiviteit
• Arbeidsbemiddeling en jobcoaching (ondersteuning op de werkplek)
• Jobhunting (gerichte benadering van werkgevers voor een baan of stage)
• Diagnosecentrum


Wanneer een kandidaat een traject ingaat bij Interstap, kunnen we hem verder “in beeld” brengen via het Diagnosecentrum. We stellen vast op welke manier de kandidaat te werk gaat en wat zijn
capaciteiten, arbeidsvoorkeuren en arbeidsvaardigheden zijn. Hierbij worden ook testen van NOA gebruikt.


Wat voor soort klanten heeft Interstap?
Wij richten ons op alle mensen en organisaties die ondersteuning nodig hebben bij het vormgeven van reïntegratie trajecten. Hierbij richten wij ons vooral op bedrijven en gemeenten in de regio Apeldoorn
( Epe, Heerde en natuurlijk Apeldoorn), Ede, Arnhem en regio De Liemers. Wanneer gebruiken jullie de Persoonsprofiel Scan? Bij vraagstukken waar grote groepen mensen snel in kaart moeten worden
gebracht gebruiken we de PPS. We hebben de PPS bijvoorbeeld ingezet bij een gemeente in het oosten van Nederland. Die wilde een gedeelte van hun bestand doorlichten. Na een presentatie en toelichting aan de klantmanagers hebben we het instrument ingezet.

Wat voor informatie leverde het op en wat waren de ervaringen met de inzet van de PPS?
Een deelnemer werd na afname van de PPS ingedeeld in een van de volgende drie groepen: direct naar werk, werk op termijn en participatie. Naast deze indicatie van bemiddelbaarheid gaf het op individueel niveau ook aan wat iemand kan en wil. De indelingen waren in het algemeen voor de klantmanagers goed herkenbaar. De consulenten van de gemeente hebben de resultaten in een 1 op 1 gesprek met de kandidaten besproken. Zij herkenden de uitslag voor deelnemers die zij al kenden, dat gaf ook vertrouwen dat het instrument werkte voor mensen die zij nog niet hadden gesproken. Het feit dat er een kandidaatrapportage was met een duidelijke toelichting was ook prettig. De PPS is een snelle en efficiënte manier om in een korte tijd inzicht te krijgen in een grote groep mensen met betrekking tot hun afstand tot arbeid.