Nieuw partnership
Een nieuw partnership voor NOA. Harver, gespecialiseerd in online recruitment en pre-selectie gaat een samenwerking aan met NOA om zo de Amerikaanse markt te veroveren. Harver bestaat inmiddels 5 jaar en heeft al een vestiging in de VS. Het ziet NOA als een belangrijke partner. “Wij werken met voorspellende beoordelingstests en NOA kan daarin de wetenschappelijke onderbouwing leveren.”
Harver is gespecialiseerd in big volume en biedt een platform dat voor de evaluatie van werknemers gebruik maakt van big data, algoritmen en artificial intelligence. “Wij bieden een online sollicitatie experience, waarbij kandidaten onder andere situationele beoordelingstests uitvoeren die een realistische taakvoorspelling geven”, zegt Johan Dek, Head of Products bij Harver. ”Maar ook tests die een gevalideerde beoordeling geven van de cognitieve vaardigheden.” Om die validatie van cognitieve tests op een wetenschappelijke basis te kunnen uitvoeren heeft Harver de samenwerking met NOA gezocht, met als resultaat een gezamenlijk ontwikkelde cognitive abilitytest. “Op dit moment worden de nieuwe tests gebouwd en in augustus gaan we daarmee de Amerikaanse markt op.”
De test, die bestaat uit verschillende subtests, kan door de klanten van Harver in hun assessments flow naar eigen keuze worden ingezet. “Met onze game-based assessments bieden we een experience die voor de potentiele werknemer zo aantrekkelijk mogelijk moet zijn. Daarom gebruiken we filmpjes, afgewisseld met de testopdrachten, waarmee we tot betrouwbare resultaten kunnen komen. Voor de opdrachtgever, onze klant, is daarbij belangrijk dat er een solide basis ligt onder de uitkomsten van het assessment. Hoe meer je werkt met big data en algoritmen hoe belangrijker een goede wetenschappelijke onderbouwing wordt.”
Dat geldt niet alleen in Nederland, maar ook en vooral op de Amerikaanse markt. Grote Amerikaanse bedrijven gaan alleen in zee met een Nederlands, relatief jong bedrijf, zoals Harver wanneer die iets anders kan bieden en betrouwbare partners heeft. “Wij kennen een unieke benadering van selectie en recruitment, en we willen uitstralen dat we professioneel en op een wetenschappelijke basis werken. Zo hebben we onze assessments de afgelopen jaren al ontwikkeld, maar wij zijn geen wetenschappers en Noa is op dat gebied de expert.”
Daarnaast ziet Dek ook meerwaarde op andere gebieden. “Voor de Amerikaanse markt is diversiteit heel belangrijk, niemand mag worden afgewezen op grond van afkomst, ras, geslacht of leeftijd. Ook daarin brengt NOA expertise mee in de vorm van tests die zo fair mogelijk zijn voor kandidaten met verschillende etnische en culturele achtergronden. Dek heeft er dus veel zin in. “Wij zien dit als het begin van een spannende nieuwe samenwerking”.