Stressbestendigheid

De competentie Stressbestendigheid meet in of je kunt omgaan met (tijds)druk en spanning en of je effectief blijft functioneren onder deze omstandigheden. Een voorbeeld van een vraag die bij deze competentie hoort is: "Ook als het tegenzit blijf ik goed presteren".

Ontwikkel tips

  • Voorkom stress door je studiewerkzaamheden goed te plannen en te organiseren. Stel prioriteiten en maak tijdschema’s. Overzicht geeft rust.
  • Begin aan opdrachten zo veel mogelijk volgens je tijdschema. Uitstel van een opdracht veroorzaakt onrust en maakt het afmaken steeds moeilijker.
  • Bereid studiegroepen, werkgroepen en presentaties grondig voor.
  • Wees realistisch in wat je aankunt. Denk na over activiteiten naast je studie en hoeveel tijd ze kosten. Durf nee te zeggen.
  • Schrijf op in welke situaties je stress ervaart. Probeer te ontdekken of er overeenkomsten in zitten. Hierdoor kun je er achter komen waardoor de stress ontstaat. Bespreek met studiegenoten of docenten wat je hier aan kunt doen.
  • Ga na welke overtuigingen en gedachten stress bij je oproepen. Bedenk dat goed, vaak goed genoeg is.
  • Plan momenten van ontspanning.
  • Leer ontspanningsoefeningen die je ook tijdens het studeren kunt toepassen.