Studiethermometer

Studiethermometer signaleert vroegtijdig hoge (studie)druk

Vanuit Universiteiten en Hoge Scholen en ook vanuit Studentenraden komt het signaal dat een toenemende groep studenten worstelt met een te hoge (studie)druk. Deze druk leidt tot studie-uitval, depressie, burn-out en in sommige gevallen zelfs tot zelfdoding.

De oorzaken van die ervaren hoge druk zijn niet eenduidig. Prestatiedrang, druk door sociale media of vanuit thuis en onzekerheid over carrièrekansen, en toekomstperspectief spelen een rol. Maar dit leidt lang niet altijd tot een burn-out. Hoe jongeren met deze druk en eventuele tegenslagen omgaan speelt ook een rol. NOA heeft een test ontwikkeld om in een vroeg stadium aan te geven welke studenten een risico vormen om de druk te ver op te laten lopen, de Studiethermometer.

De Studiethermometer is een aanvulling op het al langer bestaande Studievoortgang assessment dat specifiek bedoeld is voor eerstejaars HBO en/of WO studenten en gericht is op vroegtijdige signalering van problemen met de studievoortgang. De net ontwikkelde Studiethermometer is breder inzetbaar en gaat verder. De Studiethermometer kan op verschillende momenten tijdens de studie worden ingezet en geeft inzicht in alle studie gerelateerde aspecten die van invloed kunnen zijn op het succesvol afronden van de opleiding. Beide assessments hebben vroegtijdige signalering met daardoor betere mentoring en begeleiding tot doel. Maar de Studiethermometer kijkt naar mogelijk factoren die een burn-out kunnen veroorzaken. “Studiestress is een belangrijke indicator, maar deze wordt mede bepaald door studiebinding en sociale steun, studiehouding, studietevredenheid, studievaardigheden en studiewelbevinden en omgaan met problemen. Deze factoren beïnvloeden elkaar en kun je niet los van elkaar zien. De scan meet hoe de student in zijn of haar studie en studieomgeving staat”, zegt Remko van den Berg, directeur van NOA.

“Belangrijk onderdeel van de scan is de feedback voor de studenten: hoe scoor je, hoe scoor je ten opzichte van mede studenten en welke factoren wijzen op het risico op burn-out. De grootste meerwaarde voor de studenten zijn de tips met wat ze zelf kunnen doen en veranderen om een burn-out te voorkomen.”