Nieuwsbrief november 2022

Inhoud nieuwsbrief:

Keuzeloosheid of keuzevrijheid?

Wat zal ik voor eten klaarmaken vanavond, zal ik nog een koffie nemen, zal ik de verwarming een graadje lager zetten. Neem ik de biologische courgettes of niet. Moeten we Mirjam niet een keer uitnodigen?

Eigenlijk bestaat het hele leven uit keuzes maken.

En dat is behoorlijk vermoeiend. Zou het niet fijn zijn als je helemaal niets meer hoefde te kiezen? Dat zou een hoop tijd besparen!

En waarom zijn we dan toch zo blij met al die keuzevrijheid?

Keuze uit honderden verschillende producten in onze winkels, keuze uit tientallen partijen om op te stemmen. Keuze uit honderden verschillende series bij steeds meer verschillende aanbieders. Alle muziek van de wereld in een Spotify app. Alle sportwedstrijden op tv. Duizenden kattenfilmpjes op YouTube.

Het is niet voor niks dat Big Tech daarop inspringt en ons die keuze wat uit handen wil nemen. Algoritmes zorgen er steeds meer voor dat je niet meer zelf hoeft te kiezen, maar dat je wat voorgeschoteld krijgt dat zogenaamd bij je past. Al valt op die algoritmes wel wat af te dingen, zie bijvoorbeeld het artikel van mijn collega Jacqueline van Breemen.

Maar om eerlijk te zijn: onze instrumenten, psychologische tests zijn natuurlijk ook bedoeld om keuzes te beïnvloeden: welke opleiding, welk werk past bij mij, welke werknemer past bij ons.

Gelukkig bepalen wij de keuze echter niet voor u, maar leveren we zo objectief mogelijke informatie om een betere keuze te maken.

Keuzeloosheid is een illusie, maar volledige keuzevrijheid heeft ook zo zijn nadelen. Wat objectieve en eerlijke hulpmiddelen om te kiezen kunnen zeker geen kwaad!

Remko van den Berg, directeur NOA

 

02 november 2022

Nieuwsbrief

Vier keer per jaar nieuws en handige tips!

Tip: Accepteer eerst onze Google recaptcha cookies

Onze certificaten

ISO 9001 TUV 2023 ISO 27001 TUV 2023